Kockduellen

Kockduellen – en matlagningstävling för högstadiet som anordnas av Visita är i full gång. Just nu kämpar över 6200 elever från Pajala i norr till Ystad i söder om att bli högstadiets bästa matlagare. Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever som går i årskurs 8 och 9. Ljungbys stadsfinal hölls på Ryssbygymnasiet med en jury från Svenska Kockars Förening Småland.

Efter en jämn tävling utses Elsa Wiesel och Lova Klaredsson från Kungshögskolan till årets vinare i Ljungby.

Juryns motivering:

”Med ett fantastiskt samarbete och god renlighet i köket lyckades detta lag leverera en vacker rätt med en tydlig smakbild. De lyckades dessutom på ett kreativt sätt ta klassiska smaker ett steg längre. ”

Vi är som vanligt otroligt imponerade över alla tävlandes prestationer från årskurs 8 och 9. Härligt att de framtidens branschstjärnor arbeta med glädje och engagemang. Tack alla som deltog och alla som stöttat våra tävlande.

Elsa Wiesel och Lova Klaredsson från Kungshögskolan presenterar sin vinnarrätt.
Axel och Viktor leverera sitt bidrag.
Årets jury bestod av Christian Hallberg, Aida Curic Jim Florin och Philip Persson.

Foto: Christian Hallberg och Annika Fornander