Svenska Kockars Förening, Östergötland

Det östgötska landskapet producerar inte bara råvaror i världsklass utan även fenomenala matlagare.
Svenska kockars förening, Östergötland är en av distriktsföreningarna tillhörande Svenska Kockars Förening. Från början kallades föreningen Östergötlands Yrkeskockar som bildades år 1985 av bland annat Johann Weber, Nico Nauta och Christer Eriksson.
Det startades som ett forum för krögare, kockar, bagare och konditorer.
Syftet var att de kunde träffas och utbyta erfarenheter, inhämta kunskap samt påverka utvecklingen inom matlagningen lokalt.

Johann Weber startade det första regionala juniorlaget som tävlande i Culinary Olympics, Frankfurt år 1992. Laget coachades av bland annat Leif Mannerström, Örjan Klein och Johnny Johansson med lysande framgång.
Laget kom hem med guld i kategori varmkök och lagstafett

I början av 90-talet startades en ungdomssektion i styrelsen för SKF; Östergötland den första i sitt slag i Sverige. Thomas Collin och Maria Pettersson som var med i början är fortfarande aktiva i föreningen. Utvecklingen har verkligen varit god! Maria är i dag ordförande för Svenska Kockars Förening, riks och Thomas är ordförande för Svensk kockars Förening, Östergötland och klubbmästare i SKF, riks.

Svenska Kockars Förening, Östergötland har fortsatt att samla matlagare i länet genom olika aktiviteter och utbildningar.
Exempelvis arrangeras det 3-krogars rundor där tre olika restauranger besöks för inspiration och samkväm.
Tillsammans med föreningen Östgötamat arrangeras Årets Östgötakock samt Årets Östgöta junior, som är en tävling för skolelever. Tävlingarna har fokus på de lokala råvarorna samt att ge erfarenhet att tävla och språngbräda för att våga tävla på en högre nivå.
Svenska Kockars Förening, Östergötland har varit delaktig i att ta fram Östergötlands livsmedelsstrategi och har ett nära samarbete med länets restaurangskolor.
Young Chefs Club, YCC som är en del av Svenska Kockars förening som vänder sig till unga matlagare under 23 år. YCC finns i Östergötland, Sverige, Norden och i hela världen. Syftet är att ungdomarna skall inspireras, utvecklas och skapa ett stort nätverk som de har nytta av under hela karriären.

Varmt välkomna till oss i Svenska Kockars Förening, Östergötland

Tournerkniv

Rotselleri

Favorithusman
Kokt rimmad oxbringa med rotmos och senap

Basilika

Greta Van Fleet

Lukas Cornelius

Skrapkort

Raggmunk

Dill

Elvis

Pelle Eriksson

Pincett

Havskräfta

Favorithusman

Stekt fläsk och bruna bönor

Koreansk rödpeppar

David Bowie

Magnus Ulvan

Suppleant

Favoritredskap

17 cm nyslipad ”kockkniv”

Fisk & skaldjur

Kålpudding

Citron

Black Sabbath

Våra evenemang

Se förgående och kommande evenemang med Distrikt Östergötland.