Om Svenska Kockars Förening

I ditt medlemskap ingår unika medlemserbjudande från våra olika samarbetspartner. Bland annat gällande yrkeskläder, knivslip, knivar och annan restaurangutrustning. Du hittar mer information under ”Medlemsförmåner”.

Som medlem får du tillgång till ett stort nationellt och internationellt nätverk. Du tillhör ett distrikt, där det ordnas olika aktiviteter för medlemmarna som exempelvis kurser, tävlingar, provningar, studiebesök och resor där du lär känna branschkollegor från ditt distrikt.

Från och med 2024 ingår magazinet Restaurang Världen i ditt medlemskap. Du får även e-tidningen Taste Magazin. I båda publikationerna kan du läsa om branschen och föreningen.

Som ett viktigt inslag i medlemmarnas och matkulturens utveckling deltar SKF aktivt i en mängd olika tävlingssammanhang som arrangör, tävlingsledning, domare och inte minst genom att i egen regi driva det Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorkocklandslaget, som representerar Sverige i internationella tävlingar. Vi har även tre regionala lag som tävlar internationellt.

Young Chefs Club, YCC Sverige, är vår organisation för studerande kockar. För elever på gymnasiets restaurang och livsmedelsutbildning så erbjuder vi fritt medlemskap under tiden som de studerar. Detta gäller även för de som går en vuxenutbildning.

Styrelsemedlemmar Riks

Maria Pettersson

President

Termometer

Palt

Thomas Collin

Klubbmästare

Arbetsplats är VIlla Baro, Åtvidaberg

Isterbands-pytt i panna

Jonas Franzén

Vice ordförande

Coach Franzén AB

Mandolin

Kåldolmar

Matts Andersson

Sekreterare med ansvar för kansliet, medlemsregistreringen samt medalj och stipendier

Restauranglärare på Ryssby Gymnasiet

Stekpannor i kolstål

Svensk Husman

Peter Rhen

Styrelseledamot och kassör

Eat and meet, Bryggan i Söderhamn och kriminalvården i Åby

Kannmixer

Kålpudding med lingon

Emilia Norling

Styrelseledamot och sekreterare i Young Chef Club

Loka Brunn, Studerar på Grythyttan

Sous-Vide

Sushi

Nicole Gripenberg Slotte

Styrelseledamot och YCC-ansvarig

Restauranglärare i Uppsala

Ätbara växter

Marcus Hallgren

Styrelseledamot med uppdrag I World Chefs, Nordic Chefs Association och Young Chefs

Rektor på Tranellska gymnasiet, Västerås

Palett

Tartar

Annica Hägg Johansson

Styrelseledamot med fokus på medlemsvård

Jens Ericsson

Kocklandslagen

GM för Landslagen

Utmärkelser

Jämställdhet

Här är ett axplock av de punkter vi belyser i vår jämställdhetsplan som trädde i kraft den 1/12 2020 och löper till 31/12 2024

• Jämställdhet mellan kvinnor och män tillhör ett av de grundläggande värden som Svenska Kocklandslagen samt Svenska Kockars förening skall skydda och värna. Jämställdhet innebär att alla oberoende av kön skall ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter. En jämn fördelning skall eftersträvas mellan andelen kvinnor och män i lagen på̊ alla nivåer, inom olika professioner och även i administrativa befattningar.
  • Jämställdhetsfrågor skall vara en punkt som prioriteras och diskuteras kontinuerligt månadsvis vid driftsmöte.
  • Rekryteringsarbetet med att hitta unga kvinnor via ”Malin Söderströms Stipendium” skall fortgå och utvecklas ytterligare.
  • Kocklandslagens uppförandekod är ”Att vara schysst”. Definition av detta innebär att lagen och föreningen ska präglas av en kultur där alla medlemmar och medarbetare uppträder: Ärligt, rättvist, lojalt, korrekt och hänsynsfullt. Både gentemot varandra, föreningen, samarbetspartners och övriga intressenter. En sådan kultur innebär per definition nolltolerans mot alla former av diskriminering och trakasserier. Uppförandekoden är, jämte lagkraven, den grund varpå arbetet mot diskriminering vilar.
  • Kocklandslagen och Svenska Kockars förening ska erbjuda medlemmar och anställda en god psykosocial miljö som inte ger grogrund för några former av diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling. Vi ska arbeta aktivt med kravet på jämställdhet och likabehandling. Samtliga anställda och medlemmar ska få information om gällande diskrimineringslagstiftning. Om någon drabbas av trakasserier, kränkande särbehandling eller diskriminering ska särskilt stöd tillhandahållas.
  • Bryter lagmedlem eller föreningsmedlem mot uppförandekoden skall professionellt stöd och hjälp för den enskilde kallas in för att medlemmen ska komma tillrätta med sin attityd och problematik. Vi skall när vi identifierat problemet lösa det, inte blunda och förskjuta det.
  • Vi har diskuterat med flera olika kvinnliga nätverk i branschen och bjudit in till en särskild informationsträff speciellt inriktad för kvinnor där man i lugn och ro kan få svar på de frågor som finns kring att deltaga i lagen.

Maria Pettersson
Ordförande, Svenska Kockars Förening

Jens Ericsson
General Manager, Svenska Kocklandslagen

Våra evenemang

Se förgående och kommande evenemang med Riks.